Húzórugó csere szerelési leírása szakember részére
A garázskapu házilagos javítása veszélyes és tilos!
Kapuszerelésre kiképzett szakember végezhet rugócserét, kapujavítást!
Biztonsági figyelmeztetés a felhasználónak :
A garázskapu nagyméretű, magasban mozgó, súlyos szerkezet, a hibás kapu lezuhanhat!
A hibás kapu üzemeltetése közvetlen életveszéllyel és súlyos kárveszéllyel jár!
A hibás kapu üzemetetése TILOS!
Ne mozgassa a kaput a mozgató motorral, ha eltörött a rugó! A motor nem képes a kapu súlyát megtartani, alkatrészei kisebb erőkre vannak tervezve, a nyitott kapu lezuhanhat!
A törött rugó miatt a motornak túl nagy erőt kell kifejtenie, ami a motor károsodását eredményezi!
Rugó pótlás megrendelése.
Okos telefonnal, vagy számítógéppel beléphet a www.kapurugok.hu honlapra, amely laikus számára is lehetővé teszi, hogy megfelelő rugót rendeljen. A törött rugó pótlásának megrendeléséhez, a méretek megadásához, a fotók készítéséhez a rugót nem szabad leszerelni!
A rugóval együtt más alkatrészek is beszerezhetőek. Megfelelő rugó előzetes beszerzése esetén, a szerelőnek csak egyszer kell kiszállnia a javítás helyszínére.
Általános figyelmeztetés
Képzett szakember számára készült ez az utasítás, ezért nem használható házilagos szereléshez! Házilagos szerelés esetén minden garancia elvész, a gyártó és a forgalmazó minden felelősséget elhárít.
Veszélyesen nagy koncentrált erő van a megfeszített rugókban, és robbanásszerűen szabadul fel a szerkezet megbontása esetén, akár halálos balesetet és nagy anyagi kárt okozva. A rugót, a kötéldobot, az emelőkötelet, a csapágyat, az alsó sarokvasat és a görgőket, a paneleket, a sínszerkezetet és ezek egymáshoz vagy az épülethez rögzítéseit érintő – akár legegyszerűbb - javítást megelőzően le kell lazítani a rugókat!
A rugók a kaputábla teljes felnyitásával és – zuhanás elleni alkalmas biztosításával (alátámasztás vagy motor segítségével) - lazíthatóak le! Nehéz kapuk esetén alkalmazzon 2 db mobil kézi csörlőt!
Veszélyesen nagy súlyú (40-200 kg) a kaputábla, amely a magasból lezuhanhat, halálos balesetet és nagy anyagi kárt okozva!
A szerelést két szakember végezze! Legalább az egyik személy rendelkezzen olyan, a személyére szóló igazolással – feljogosítással -, amelyet garázskaput gyártó, vagy forgalmazó cég adott ki a számára! Szerelési javítási karbantartási kérdésben, kétség esetén, ha szükséges a forgalmazóhoz vagy a gyártóhoz kell felvilágosításért fordulni! A hibás vagy kérdéses alkatrészről készített fotót kell mellékelni a feltett kérdéshez.
Gyártmányonként eltérhetnek a részletek. Ezen leírásban foglaltakat az adott helyzetnek, a ténylegesen felszerelt régi és a beszerzett új alkatrészeknek megfelelően, az élet- és vagyonbiztonsági követelményeknek alárendelten kell értelmezni.
Az esetleg félreérthető fogalmazások vagy hibák miatti kárigény érvényesítése kizárt. Ez a szerelési utasítás leírja a rendszer összeszerelését és szétszerelését; azonban ki kell egészíteni más leírásokkal, különösen a kapu és a motor (ha van) gyártó által kiadott szerelési utasításával, és a szerelést végző szakember gyakorlati tapasztalatával.
Biztonsági figyelmeztetés a javítási munkát végző személy munkáltatójának :
Ez a leírás professzionális szerelők részére készült, és nem tartalmazza az épületlakatos és villanyszerelő szakemberektől elvárható általános műszaki, technológiai és szakmai ismereteket, biztonsági előírásokat és gyakorlati fogásokat. Ez a leírás nem tartalmazza az önálló tevékenységet végző vállalkozótól elvárható egyéb ismereteket, nem tartalmazza a munkaviszonyban álló alkalmazott részére adandó, munkakörének megfelelő balesetvédelmi oktatás anyagát.
Biztonsági követelmények a javítási munka elvégzésekor
Áramtalanított motorral kezdhető a kapujavítási munka, és maradjon is úgy, miközben a kapun dolgoznak!
El kell keríteni, és ki kell üríteni a munkaterületet! Az elvégzendő munka veszélyes, a munka területén veszélyben vannak a gyerekek, az áthaladó személyek, a háziállatok, a gépkocsik, és a vagyontárgyak.
Munkavédelmi kesztyűt, sisakot, védőszemüveget, villanyszerelő cipőt kell viselnie a javítást végzőnek.
Elő kell készíteni a megfelelő szerszámokat, és megfelelő világítást kell biztosítani.
Magasban végzett munka veszélyes!
Rugótörés során cserélendő alkatrészek
Húzórugó törése esetén mindkét rugót cserélni ajánlatos, mivel a tapasztalatok szerint az ép rugó is fél éven belül eltörik.
Ellenőrizni kell a kötélfordító tárcsákat. Ha kopottak a csapágyaik, nem forognak vagy „lógnak”, akkor ki kell őket cserélni!
Ellenőrizni kell drótköteleket! A szálkás, gyűrött drótköteleket ki kell cserélni! A két drótkötél és az alsó sarokvas tartja a kaput. Nem használható villanyszerelési vagy más általános célra forgalmazott drótkötél. A kapumozgatásra gyártott és forgalmazott drótkötelek szerelvényeikkel együtt biztosítják az előírásoknak megfelelő szakadási erőt és élettartamot.
A rugócsere lépései
Emelje fel a kaputáblát, biztosítsa lecsukódás - lezuhanás(!) - ellen, alkalmazzon mindkét sínnél pillanatszorítót, vastag kötelet vagy erős alátámasztást (pl. 5x20 cm palló amely nem hajlik ki, vagy létrát). Nehéz kapuk esetén alkalmazzon 2 db mobil kézi csörlőt!
Kizárólag kaputábla teljes felemelésével meglazított rugó bontható le! Bontsa le a régi rugókat! Előtte figyelje meg a kötél vezetését, hogy helyre tudja állítani az eredeti állapot
Szerelje át az új rugóra a lemez-kengyelt, benne a mozgó, csapágyazott kötélfordító kerékkel.
Akassza be a rugót a hátsó sin tartóján elhelyezett horogba vagy kengyelbe.
Kötélvezetés: A kaputábla alsó sarkától induló emelő drótkötelet tegye rá az álló (sínre szerelt) kötélfordító tárcsára, vezesse tovább a mozgó (rugóra akasztott) kötélfordító tárcsához (csigához), hajlítsa rá a tetejére, majd alulról visszavezetve az emelődrótkötelet csomózza az ábra szerint a „háromlyukú lemezhez, azt pedig akassza rá az S-horog segítségével a vízszíntes sínen erre a célra kialakított akasztó fülön lévő furatba! A kötél ne legyen laza, a rugó menetei legyenek zártak!
Egyenlő feszességgel szereljen mindkét oldalon! A mozgó emelődrótkötél a csigákon kívül ne érjen hozzá semmihez!
A biztonsági drótkötél a rugó belsejében fut végig kifeszítve, az elöl lévő S kampótól a hátsó rögzítésig. A biztonsági kötél alkalmazása kötelező előírás! A biztonsági kötél a rugó törése esetén, megóvja a kettétörött rugó okozta balesettől a tulajdonost, megelőzi az anyagi kárt.
Akassza a biztonsági drótkötél végén kialakított hurkot az S kampóba (az emelődrótkötél felhelyezését követően), vezesse át a rugón, feszítse ki, és a végét fűzéssel rögzítse a függőleges sín hátsó megfogására használt szerelővas furataiban.
Oldja ki a felemelt kaputábla rögzítéseként alkalmazott a pillanatszorítót, vagy vastag kötelet, távolítsa el a pallót vagy alátámasztó létrát!
Óvatosan engedje le a kaput! Ellenőrizze a működést! Állapítsa meg, hogy szükséges-e valamelyik, vagy mindkét rugó feszességén állítani. A frissen szerelt rugó az első hónapokban kicsit ernyed, ezért vagy kicsit feszesebbre kell állítani a szereléskor, vagy az ernyedés után feszíteni kell. Ezt a „háromlyukú lemeznél” teheti meg, a kötélhossz növelésével vagy csökkentésével. Ha növeli a kötél hosszát, csökken az erő, ha megrövidíti, akkor növekszik az erő.
Finombeállításhoz újra nyissa fel a kaput, biztosítsa lezuhanás ellen és állítsa be a szükséges módon az emelőkötél hosszát! Ellenőrizze, hogy a kapu könnyen működik-e? A kaput felemelve, 60-120 cm között, egy ponton meg kell állnia, azaz egyensúlyi helyzetben „kiegyensúlyozottnak” kell lennie.
Állítsa be a motort a minimális mozgatóerőre és ellenőrizze a motor biztonsági funkcióit a motor gépkönyve szerint! A motornak érzékelnie kell a mozgó kaputábla útjába került akadályt, zárási üzemmódban csekély ellenerő (akadály) hatására vissza kell nyitnia, felnyíló üzemmódban pedig automatikusan le kell állnia.
Megjegyzések:
Zaj: Nagy átmérőjű rugók „belóghatnak”, vagy a sínhez verődve zöröghetnek. Ezért a rugót érdemes kiakasztani a sín és az oldalfal közé, az eredeti átkötésre. Ideális esetben, ha van hely, a rugó vége kb. 20-30 cm-re a sín fölött van.
Kenőanyag: White grease, (fehér zsír, spray formában kapható). WD 40 túl vékony, nem marad meg a kenendő felületeken.
Élettartam: Az eredeti New England Door kapuk húzórugóinak élettartama 15 ezer nyitás. A hosszú élettartam és a pontos rugóerő kizárólag a nagy tömegű gyártásra jellemző technológiával biztosítható. A kisipari vagy kisszériás utángyártott húzórugók élettartama és rugóereje jellemzően nem megfelelő.
Video: Nézze meg élőben, hogy hogyan történik a gyakorlatban a húzórugó cseréje! Írja be YouTube keresőjébe: „garage door extension spring replacement”!.